torsdag 21 september 2017

IKEA ram



Efter ett långt uppehåll har jag äntligen fått sitta och pyssla lite och idag tänkte jag visa hur jag har gjort om en tråkig IKEA ram. Det är ramen Tolsby för 9 kr som jag har piffat till lite



Först så ruggade jag upp hela ramen med lite sandpapper för att allt ska fästa lite bättre.


Jag köpte tissue wrap för ett tag sedan men har haft lite svårt för att komma på vad jag ska använda det till så jag tog det till detta. Funkade perfekt. 


Jag rev remsor på ca 1 cm breda


som jag sedan knöglade till lite för att det skulle bli en bättre effekt 


Jag använde rätt så mycket färg ur burken när jag skulle sätta fast det på foten och ramen för att det verkligen skulle sätta sig.


Jag gjorde bara ena sidan av ramen faktiskt för baksidan är ju inget som man ser ändå.


Antingen kan man tålmodigt vänta tills allt har torkat men jag använder min emobossingfön. Hårtorken går lika bra såklart.
När allt har torkat så målade jag det vitt för att få en jämn yta att arbeta på då jag inte va helt säker på hur jag villa ha den i slutändan.


Här tog det lite tid för jag var inte riktigt säker på vilka sorts dekorationer jag ville ha på den eller hur mycket det skulle vara osv. Men jag testade mig fram lite och kom fram till att less is more så det blev endast två dekorationer i var sitt hörn som jag gjort själv med hjälp av lera och formar.



När allt torkat målade jag över allt med svart akrylfärg. Jag målade även baksidan för att det inte ska synas något vitt alls.


Jag använde Inka Gold - Silver för att få en snygg metallic look på min ram. Då jag inte vill att det ska bli för mycket silver sprejade jag lite vatten i färgen innan jag gnuggade mitt finger i så att det blev rätt så mycket vatten i färgen. Det är även lättare att gnugga in färgen i det man alstrar när man har lite vatten i den.




Om det blir för lite silver på ett ställe så är det bara till att gnugga lite mer tills man blir nöjd.

Här är mitt färdiga resultat och jag blev riktigt nöjd med den.



Lycka till och tveka inte att fråga om det är något ni undrar över.

Kramar Johanna.













1 kommentar: